بیش از هفت هزار بطری آب معدنی در اصفهان معدوم شد
28 دسامبر 2014
هشدار در مورد وضعیت قرمز آب در تهران
30 دسامبر 2014
نمایش همه

آب کدام مناطق تهران نیترات بیشتری دارد؟

مجتبی شوریان در گفت وگو با «اقتصاد نیوز» با اشاره به مشکل نیترات در منابع آبی تهران گفت: برخی نواحی جنوبی تهران همچون شهر ری، خانی‌آباد، نازی‌آباد، به دلیل وجود شیب هیدرولیکی در شهر تهران به سمت جنوب، میزان ورود فاضلاب‌ها به این بخش بیشتر شده است و این امر دلیل افزایش آلودگی در نواحی جنوبی شهر تهران شده است.
وی افزود: مشکل نیترات در منابع آبی که برای شرب استفاده می‌شود، به طرق مختلف کشاورزی، صنعتی و انسانی وارد چرخه منابع آبی می‌شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به سه طریق ورود نیترات به منابع آبی در شهر تهران افزود: فاضلاب‌های انسانی یا فاضلاب‌های شهری بدون اینکه به گونه‌ای جذب شوند، وارد سفره آب‌های زیرزمینی می‌شوند. پساب‌های صنعتی که در محیط زیست دفع می‌شوند و کودهایی که برای برداشت محصول در کشاورزی ایران کاربرد دارند نیز از مقدار زیادی نیترات برخوردارند.
به گفته شوریان، نیترات به دلیل اینکه قابلیت حل در آب را دارد، ‌ وقتی که باران می‌بارد، به دلیل همین داستان حلال بودن نیترات در آب، وارد خاک شده و از آن طریق وارد سفره آب‌های زیرزمینی می‌شود. و این سفره آب‌های زیرزمینی، از طریق چاه‌هایی که آب شرب شهر را تامین می‌کنند در سیستم آب‌رسانی شهری وارد می‌شوند.
به گفته وی، از لحاظ استانداردهای جهانی و استاندارد ملی که در ایران تعریف می‌شود، میزان نیترات مجاز ۵۰ppm است که البته این مقدار، یک اندازه استاندارد برای ارزیابی میزان سالم بودن آب مصرفی است.
به عقیده این مدرس دانشگاه شهید بهشتی، این معیار استاندارد برای گروه‌های سنی متفاوت است، به طور مثال برای کودکان شش‌ساله باید حدود ۱۵ppm باشد و در کشورمان این میزان در برخی مناطق رعایت می‌شود و در برخی دیگر ممکن است معیاری از این جهت، همچنان تعریف‌نشده باقی‌ مانده باشد.
شوریان افزود: سابق بر این به دلیل زیاد بودن میزان نیترات در آب شهر مشهد، فرآیند نیترات‌زدایی در آن شهر آغاز شد و به دلیل سرمایه‌گذاری در این مورد در شهر مشهد، نیترات‌زدایی البته با همکاری یک شرکت آلمانی به خوبی در حال انجام است. به طور ویژه برای شهر تهران متاسفانه برای نواحی جنوبی این شهر همچون شهر ری، خانی‌آباد، نازی‌آباد، به دلیل وجود شیب هیدرولیکی در شهر تهران به سمت جنوب، میزان ورود فاضلاب‌ها به این بخش بیشتر شده است و این امر دلیل افزایش آلودگی در نواحی جنوبی شهر تهران شده است.
وی گفت: در خصوص مبارزه یا اصلاح چنین پدیده‌ای حرف‌های زیادی زده می‌شود و بعد از مدتی به فراموشی می سپارند. نداشتن روش و سبک مشخص در برخورد با چنین پدیده‌هایی در حقیقت محتوای برخورد با چالش‌هایی به این سبک را دشوار کرده است.

0,,17755568_303,00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *