آب کدام مناطق تهران نیترات بیشتری دارد؟
30 دسامبر 2014
هوای تهران در آستانه هشدار
29 ژانویه 2015
نمایش همه

هشدار در مورد وضعیت قرمز آب در تهران

وزارت نیرو در ایران می‌گوید که وضعیت منابع آبی تهران در شرایط زرد است اما در صورت عدم بارش و ادامه مصرف به شکل کنونی، وضعیت قرمز خواهد شد. این وزارتخانه خواستار صرفه‌جویی ۲۰ در مصرف آب درصدی شده است.0,,17960644_303,00

سطح آب در سد لار، یکی از منابع تأمین آب تهران (تابستان ۱۳۹۳)

رسول باقری، معاون درآمد و امور مشترکان سازمان آب و فاضلاب تهران می‌گوید که در شش ماه اول سال خورشیدی جاری (۱۳۹۳) تنها پنج تا شش درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفته و به این ترتیب مرحله تازه‌ای از جریمه مشتریان پر مصرف آغاز خواهد شد.
به گفته این مقام وزارت نیرو، از مشترکان تهرانی پیش‌تر خواسته شده بود که حداقل ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. وی همچنین از قطع موقت اشتراک آب مشترکان پر مصرف در مرداد و شهریور خبر داد.
باقری همچنین هشدار داد که اگر باران نبارد وضعیت منابع آب تهران پیچیده‌تر خواهد شد و از شرایط زرد به وقعیت قرمز تغییر خواهد کرد.
وی افزود که همچنان باید ۲۰ درصد صرفه‌جویی از سوی شهروندان صورت گیرد و محدودیت آبرسانی به شهروندانی که بیش از ۵۰ مترمکعب آب مصرف کنند، شدیدتر خواهد شد.
مصرف آب در تهران دو برابر متوسط ایران
ایران چند سالی است که با مشکل خشکسالی روبرو است و دولت در تلاش است تا شهروندان شهرهای مختلف و خصوصاً کلان‌شهرها را متقاعد کند تا مصرف خود را کاهش دهند. قیمت آب مصرفی نیز در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.
تلاش برای کاهش مصرف در تهران به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر ایران نیز ادامه دارد. به گفته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، شهروندان این شهر دو برابر متوسط کشور آب مصرف می‌کنند.
گرچه رشد جمعیت در تهران سالانه ۸/ ۱ دهم درصد بوده اما سرانه مصرف آب سه درصد رشد داشته است. به همین دلیل ذخیره سدهای تأمین کننده آب در تهران در دو سال اخیر به نصف کاهش یافته است.
بخش کشاورزی قاتل آب در ایران
مقامات دولتی می‌گویند که مصرف آب در ایران از خطوط قرمز گذشته است. بر اساس آمار، بیش از ۸۰ درصد آب در دسترس در این کشور مصرف می‌شود. این رقم تقریباً دو برابر متوسط جهانی است.
به گفته کارشناسان، مشکل کمبود آب در ایران تنها ده درصد مربوط به خشکسالی است و ۹۰ درصد دیگر به علت مصرف زیاد، افزایش جمعیت و فعالیت گسترده صنعت است.
بخش کشاورزی ایران بیشترین سهم را در مصرف آب دارد. در حدود ۹۰ درصد آب در این بخش که همچنان به شیوه سنتی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بر این اساس، حتی صرفه‌جویی در مصرف آب شرب توسط شهروندان نیز نمی‌تواند راه حلی مؤثر در حل معضل آب باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *