هنگام خرید تصفیه آب به چه نکاتی دقت کنیم؟

كيفيت و كارايي تصفيه آب خانگي تابع نكات ريز و درشت بسياري است. اگر قصد خريد تصفيه آب مناسب و استاندارد را داريد، مي بايست در هنگام خريد، كليه قطعات و اجزاي دستگاه را بررسي و ويژگي هاي اين اجزا را از فروشنده سوال كنيد. در اينجا برخي از مهمترين نكاتي كه مي بايست در هنگام خريد به آنها توجه كنيد ذکر شده است:

1 – بهداشتي بودن كليه اجزا و قطعات

آنچه مسلم است شما با هدف ارتقاي سطح سلامتي خود و خانواده تان اقدام به خريد تصفيه آب كرده ايد. كليه قطعات و اجزاي دستگاه مي بايست از مواد بهداشتي و مناسب براي مصارف خوراكي تهيه شده باشند و در اصطلاحFood Grade‌ باشند. بديهي است در صورتي كه از مواد و پلاستيك هاي بازيافتي و غير بهداشتي در بدنه اين دستگاه استفاده شده باشد، مواد زايد و مضر به آب اضافه خواهد شد كه سلامتي فرزندان شما را به خطر خواهد انداخت.

يكي از دلايل ارزان بودن دستگاه هاي تصفيه آب متفرقه كه عمدتا محصول كشور چين هستند همين موضوع است. استفاده از اين مواد و پلاستيك هاي نامرغوب ، قيمت تمام شده محصول را تا حد قابل توجهي كاهش مي دهد. توجه كنيد تصفيه آبي كه قصد خريد آن را داريد، داراي تاييديه هاي بهداشتي نظير FDA و NSF باشد و در كارخانه هاي معتبر ،‌توسط دستگاههاي تمام اتوماتيك و در محيط هاي بهداشتي توليد شده باشد. كمي مطالعه در خصوص توليد كننده و توزيع كننده تصفيه آبي كه قصد خريد آن را داريد، مي تواند اطلاعات خوبي در اين زمينه ها در اختيار شما قرار دهد.

2 – تك تك مراحل تصفيه آب و كارايي آنها

متاسفانه به دلیل تبلیغات نادرست بسیاری از وارد کنندگان غیر متخصص و ناآگاه دستگاههای تصفیه آب، یکی از ملاکهای تصمیم گیری مشتریان، تعداد مراحل تصفیه آب می باشد. آیا شما هم گمان می کنید 6 مرحله بهتر از 5 مرحله است؟ یا 7 مرحله از هردوی اینها بهتر است؟ باید بدانید که تعداد مرحله استاندارد برای دستگاه تصفیه آب خانگی با فناوری اسمز معکوس، 5 مرحله می باشد:

» دو مرحله فیلتر الیافی جهت حذف مواد معلق نظیر گل و لای، شن و ماسه و زنگ لوله ها

» یک مرحله فیلتر کربن جهت حذف کلر، گازهای شیمیایی و بوی نامطبوع آب

» یک مرحله اسمز معکوس (RO) جهت حذف ناخالصی ها و سموم محلول در آب

» یک مرحله فیلتر کربن نهایی جهت حذف بوی احتمالی ناشی از ماندگی آب در منبع دستگاه

تعداد مراحل تصفیه بیشتر، نه تنها غیر ضروری است بلکه ممکن است باعث تهدید سلامتی شما نیز بشود. بعنوان مثال برخی از دستگاههای تصفیه آب غیر استاندارد، با اضافه کردن یک فیلتر کذایی بعنوان مرحله ششم، ادعا می کنند که املاح معدنی مفید به آب اضافه می کنند. متاسفانه در ساختار این فیلترها، سنگ های غیر بهداشتی استفاده می شود که نه تنها هیچگونه هویت علمی و بهداشتی ندارند، بلکه محل مناسبی جهت رشد میکروبها و باکتری ها هستند.

دقت کنید که هیچ یک از مراحل تصفیه آب نباید چیزی به آب اضافه کنند بلکه کلیه مراحل تصفیه آب می بایست مانند یک صافی، مواد و ناخالصی های موجود را از آب جدا کنند. لذا همیشه از خود سوال کنید: آیا این مرحله چیزی به آب اضافه می کند؟ در صورت مثبت بودن جواب، نسبت به بهداشتی بودن آن مرحله، شک کنید!

3 – جنس فيلترهاي كربن

نقش فيلترهاي كربن در تصفيه آب، حذف كلر، گازهاي شيميايي محلول در آب، طعم و بوي نامناسب آب مي باشد. كربن به كار رفته در تصفيه آب مي بايست منشا گياهي داشته باشد تا مناسب براي مصارف خوراكي باشد. در دستگاههاي استاندارد و بهداشتي، اين كربن از گياهاني نظير پوست ميوه نارگيل (Coconut Shell) و يا چوب بامبو به دست مي آيد. در نتيجه عاري از هرگونه ناخالصي و فلزات سنگين است. اين در حالي است كه كربن به كار رفته در دستگاههاي نامرغوب و غير بهداشتي ممكن است از جنس زغالسنگ باشد. زغالسنگ از آنجا كه ماهيت معدني دارد،‌سرشار از فلزات سنگين است كه براي بدن به شدت زيان آور است.

4 – نوع اتصالات تصفيه آب

اگر مي خواهيد از دردسرهايي نظير : نشتي و چكه مداوم آب، خيس شدن كابينت ها و … در امان باشيد، به نوع اتصالات دستگاه تصفيه آب دقت كنيد. به طور كلي اتصالات تصفيه آب خانگي به دو دسته تقسيم مي شوند:

دسته اول: اتصالات مهره اي (JC) – اين نوع اتصالات كه بسيار هم متداول هستند، ارزان قيمت اما پر دردسر هستند. به سرعت مستهلك شده و حتي به راحتي مي شكنند و نشتي آب را به دنبال دارند. حتي با كيفيت ترين اين اتصالات نيز ممكن است پس از چند بار باز و بسته شدن ، اصطلاحا هرز شده و ديگر مانند روز اول آب بند نشوند.

دسته دوم: اتصالات سريع (Quick Connect) – اين نوع اتصالات به مراتب از اتصالات مهره اي مناسب تر و مرغوب تر هستند و تنها با يك فشار ، شيلنگ را در خود قفل مي كنند و به دليل دارا بودن واشرهاي ريز درون خود، از هرگونه نشتي و چكه جلوگيري مي كنند. ظاهر ظريف و زيبا و عمر طولاني تري هم دارند. بديهي است قيمت آنها از اتصالات مهره اي گرانتر است و به همين دليل ممكن است تصفيه آبي كه در آن از اتصالات كوئيك كانكت استفاده شده كمي از ساير دستگاهها گرانتر باشد.

5 – نوع محفظه ها (هوزينگ ها)

بهتر است محفظه دستگاه تصفيه آب داراي دو اورينگ (واشر لاستيكي ) باشند تا از نشت آب جلوگيري شود.

6 – شير برقي

وظيفه شير برقي در تصفيه آب خانگي قطع كردن آب ورودي در صورت خاموش شدن پمپ است. به عبارت ساده تر ، شير برقي از هدر رفتن آب در هنگام خاموش بودن دستگاه جلوگيري مي كند.

در برخي از دستگاهها به جاي اين قطعه، از چهارراه تقسيم (Auto Shot off Valve) استفاده مي شود. تجربه نشان داده است كه استفاده از چهارراه تقسيم مشكلاتي مانند: نشتي،‌خرابي زودهنگام قطعه و هدر رفتن آب و … را به دنبال دارد. استفاده از شير برقي به دليل دقت و عمر بيشتر به مراتب از چهارراه تقسيم بهتر است.

7 – سوئيچ فشار پايين

وظيفه اين اين قطعه خاموش كردن پمپ در صورت قطعي آب است. در واقع اين قطعه ، محافظ پمپ است. برخي از توليد كنندگان براي كاهش قيمت تمام شده،‌اين قطعه را از دستگاه حذف مي كنند. پيشنهاد مي شود در هنگام خريد دستگاه به وجود اين قطعه در دستگاه توجه كنيد.

8 – كمپاني هاي توليد كننده و توزيع كننده تصفيه آب

چقدر نسبت به كمپاني توليد كننده دستگاهي كه قصد خريد آن را داريد، تحقيق كرده ايد؟ آيا شركت وارد كننده و توزيع كننده ، شركت هاي معتبري هستند؟ آيا از تخصص و مهارت علمي و فني مناسب برخوردارند؟

مطالعه و آگاهي در باره پيشينه كمپاني توليد كننده و توزيع كننده تصفيه آب منتخب شما، مي تواند در تصميم گيري نسبت به خريد آن محصول شما را ياري كند.

تفاوت زيادي است بين يك برند تصفيه آب معتبر كه در شرايط بهداشتي،‌توسط دستگاههاي تمام اتوماتيك توليد مي شود تا دستگاهي كه در كارگاههاي غيربهداشتي چيني توليد مي شود. به همان نسبت تفاوت زيادي است بين يك تاجر كه تعدادي محدود دستگاه تصفيه آب وارد كرده است و فقط به فكر فروش هرچه سريعتر آنهاست تا شركتي متخصص و معتبر كه به صورت علمي و مهندسي شده اقدام به توزيع و پشتيباني يك دستگاه تصفيه آب معتبر مي كند.

در تحقيقات خود،‌نسبت به توليد كننده ، وارد كننده و توزيع كننده دستگاه تصفيه آب، حساسيت نشان داده و در اين باره مطالعه كنيد.

9 – گارانتي،‌خدمات پس از فروش و در دسترس بودن نمايندگي هاي مربوطه

گارانتي و خدمات پس از فروش ، نبايد تنها در حد يك شعار و يك برگه ضمانت نامه باشد. در درجه اول شركتي كه خدمات پس از فروش را ارايه مي دهد علاوه بر مهارت فني و تخصصي ، مي بايست مجهز به كليه قطعات و اجزاي دستگاه باشد.

يكي از نكاتي كه بايد به آن دقت كنيد، موجود بودن كليه قطعات و لوازم يدكي تصفيه آب است. اين نشان مي دهد كه شركت مزبور، توانايي سرويس دهي و رفع عيب دستگاه را در اسرع وقت دارد.

علاوه براين، مراكز خدمات پس از فروش دستگاهي كه قصد خريد آن راداريد نيز بايد در نزديكي محل زندگي شما وجود داشته باشند تا در صورت بروز مشكل، در اسرع وقت نسبت به حضور در محل و رفع اشكال، اقدام كنند. بنا براين در هنگام خريد ، به در دسترس بودن نمايندگي خدمات پس از فروش و پشتيباني تصفيه آب مورد نظرتان توجه ويژه داشته باشيد.-